Leasingbranchens udvikling
Måske havde Aristoteles konceptet bag leasing i tankerne, da han prædikede for over 2300 år siden. Leasing er nemlig ikke et nyt fænomen, og de tidligste tegn på en leasing-forretning skal faktisk findes før Aristoteles’ tid – nemlig ca. 3000 år f.Kr. Dengang kom leasing til udtryk i form af aktivleje. Byens bønder lejede (eller leasede) landbrugsredskaber af præster, der dengang havde rollen som samfundets embedsmænd. Meget er dog sket siden, og leasingindustrien har udviklet sig til at omfatte alt fra biler og kontorudstyr til IT-systemer, maskiner, finansielle ydelser, etc.
Med årene er leasing blevet en utrolig populær måde at skaffe sig adgang til forskellige aktiver på. Leasing gør det muligt for mindre virksomheder at vokse hurtigere og mere stabilt, idet det giver adgang til aktiver, der ellers er uden for deres økonomiske rækkevidde. For privatpersoner betyder muligheden for leasing også adgang til produkter og ydelser, der ellers var uden for økonomisk rækkevidde. Det kan fx være til drømmebilen eller i det hele taget til den bil, der kan få dagligdagen til at hænge sammen.
En branche i vækst
Flere og flere har fået øjnene op for fordelene ved at lease, og i dag er konceptet spredt udover hele verden – både blandt privatpersoner og virksomheder.
I begyndelsen af 2020 så det positivt ud for leasingbranchen, der i mange år har oplevet vækst. I den første uge af marts offentliggjorde White Clarke Group i samarbejde med the World Leasing Yearbook deres seneste udgave af the Global Leasing Report. Rapporten indeholder en omfattende analyse af handelsmiljøer og tendenser inden for bil - og materielleasing i 50 lande.
Af rapporten fremgår det, at den globale leasingindustri er vokset 131 procent de seneste ni år. Væksten kan tilskrives leasingindustrien i Asien, Nordamerika og Europa, der tilsammen udgør 95 procent af den globale leasingindustri. I dag udgør leasingbranchen utvivlsomt en væsentlig del af den globale økonomi.
Men så kom Covid-19…
Meget er dog sket siden rapporten blev offentliggjort og ikke mindst udarbejdet. I hele verden forsøger myndigheder at bremse spredningen af corona-virus, og det har konsekvenser for store dele af erhvervslivet – leasingbranchen er ingen undtagelse.
For forhandlere af leasingbiler har Covid-19 haft en række konsekvenser. For det første er den generelle efterspørgsel efter nye køretøjer faldet verden over. Mest sandsynligt fordi samfundets nedlukning har betydet, at mange arbejder hjemmefra, og derfor ikke har samme behov for en bil. Herudover spiller den økonomiske situation folk er blevet bragt i formentlig også en rolle i den manglede efterspørgsel på nye køretøjer. Nedlukningen har også haft den konsekvens, at det for mange forhandlere ikke har været muligt for at få fat i de biler, der skulle leveres til kunderne.
For både bil- og materielleasing har nedlukningen af fabrikker verdenen over også betydet, at det har været sværere at få fat i vigtige produkter. Der importeres fx, ifølge LeasePlan, årligt bilkomponenter fra Kina for mere end 231 mia.kr., men da fabrikker i Kina i en længere periode har været lukket, har der været problemer med at få adgang til komponenterne i tide.
Selvom Covid-19 har store konsekvenser for leasingbranchen, så forventes den stadig at vækste. Dog i mindre grad end under normale omstændigheder. Ifølge The Business Research Company forventes det globale leasingmarked at vækste fra 1.398,5 mia. dollars I 2019 til 1.415,3 mia. dollars I 2020. Det svarer til en gennemsnitlig årlig vækst (CAGR) på 1,2 procent.
Når vi er på den anden side af Covid-19 forventes markedet at komme sig og vokse til en gennemsnitlig årlig vækst (CAGR) på 8 procent fra 2021 og nå 1776 mia. dollars i 2023. På trods af Covid-19 er der altså stor tiltro til leasingbranchens fortsatte vækst og succes, og vi glæder os til følge med i, hvordan fremtiden i leasingbranchen udvikler sig, og tror på, at det går i en positiv retning.