Først og fremmest skal I have en strategi for at ville digitalisere forretningen og automatisere processerne – og dernæst skal I sikre jer, at I har den rette digitale teknologi til at løfte opgaven.
Her giver vi dig fire tips til, hvordan I kommer videre med jeres digitale transformation:
Det kan være vanskeligt at få en virksomhed til at rykke sig digitalt. Én ting er teknologier og processer, men en anden ting er kulturen blandt de ansatte. Derfor er det vigtigt at have nogle stærke ledere, der kan vise vejen for de ansatte, der af forskellige årsager kan være forbeholdne overfor de teknologiske skift.
Det kan være vanskeligt at vurdere, hvad ROI er på en digital investering. Sørg derfor for at lave en grundig forretningsanalyse af, hvad I kan forvente at høste af omkostningsbesparelser, forbedringer i jeres kundetilfredshed og mersalg. Sæt digitale mål, som vil hjælpe jer med at evaluere, hvilke fremskridt I gør – og hvor I skal justere jeres processer.
Det kunne eksempelvis være at få et informationsflow, der sikrer vidensdeling blandt de ansatte. Eller at antallet af menneskelige fejl skal nedbringes.
For at få det maksimale ud af jeres digitalisering, skal I vurdere jeres scope på tværs af hele virksomheden. Automatiserede salgsaktiviteter vil eksempelvis have en konsekvens for andre dele af forretningen – og det skal I tage med i jeres planer. Det samme gælder for jeres menneskelige ressourcer, hvor I også skal have styr på organisationen og dens behov samt have et indblik i jeres kunders adfærd og behov. Ofte viser denne gennemgang, at der er behov for at kigge på både formelle og uformelle workflows og forfine processer – og nogle gange også jeres virksomheds- og driftsstruktur.
For at udnytte digitaliseringspotentialet optimalt skal I kigge på de dele af forretningen, hvor frugterne hænger lavt. Det er et godt sted at starte, for her er der sjældent den store risiko men til gengæld et højt potentiale, og det giver jer en god mulighed for at lære undervejs i implementeringen.
Det kunne eksempelvis være at eksperimentere med at udsende mails til bestemte lister af kunder – afgjort af, hvor langt de er med deres leasingkontrakt. Det vil højne jeres niveau af kundeservice.
Når I skal til at optimere jeres processer, skal du i første omgang både sørge for ikke at tage munden for fuld og samtidig sætte nogle ambitiøse mål. Ellers risikerer du, at I ikke får nok ud af jeres digitale investeringer. Husk også på, at jeres indsatsområder godt kan ændre sig over tid.
Tænk på jeres digitale rejse som en lang proces, der formentlig aldrig helt afsluttes, men altid er i forandring – i takt med at jeres forretning udvikler sig. Én ting vil dog være sikkert: Uanset hvor I er på jeres digitale rejse, vil I med tiden kunne høste frugten; nemlig at dine ansatte bruger mindre tid på at kopiere kontrakter og flytte data fysisk og mere tid på at være der for jeres kunder.
Et sted at starte jeres digitaliseringsrejse er i jeres kommunikation med kunderne. De stiller ofte de samme spørgsmål og skal have den samme information i et bestemt rækkefølge. Ved at imødekomme jeres kunder med svar hurtigt og effektiv kan I give dem en god oplevelse af at handle med jer. Og I kan endda gå så vidt at standardisere jeres svar for på den måde at komme jeres kunders forespørgsler i forkøbet og altså proaktivt sikrer den gode dialog med kunderne.
Vi har lavet et cheat sheet, der giver dig overblikket over de hyppigst stillede spørgsmål fra både privat- og erhvervsleasing-kunder.